torsdag 1 februari 2007

Om bloggen

Under senare år har jag börjat samla allt mer på svensk musik från det sena 70- och tidiga 80-talet. En spretig, ojämn och spännande period som fört en slumrande tillvaro bland vinylhandlare och ett fåtal cd-utgivningar.

Efterhand började jag, mest för egen skull, föra över mina vinyler till mp3-format så jag kunde lyssna på dem på datorn eller ute på stan i mp3-spelaren. Och varför inte dela med sig av dessa inspelningar i en blogg?

För att få veta mer om skivan, klicka på bilden så hamnar du på Punktipset eller klicka dig vidare til diskografin på Popöga. I nuläget har jag en del rippar på lager och kommer lägga upp en om dagen. Prenumerera gärna på RSS-feeden.

Har du också vinylrippar av svensk musik 1977-86? Hör gärna av dig!

Disclaimer: Jag tillhör inte den "allt ska vara gratis"-rörelse som gärna ser fildelning som en politisk aktion. Allt i denna blogg är upphovsrättsskyddat material och att lägga ut det så här är olagligt. Men...

1) Dessa vinylrippar är gjorda med enkel hemutrustning och utan vinstsyfte av material som ändå inte går att köpa, annat än begagnat. Vinyler som finns återutgivna på CD lägger jag inte ut utan länkar istället till lämplig butik som säljer skivan.

2) Mp3:or av detta slag kan i bästa fall öka uppmärksamheten kring ett band och kanske i slutändan till och med motivera en CD-utgivning. Varpå de naturligtvis försvinner härifrån.

Är du artist och inte vill att ditt material ska ligga uppe ber jag om ursäkt. Maila mig så tar jag naturligtvis bort det.

Är du artist och gillar att ditt material ligger här, skriv gärna en kommentar
:)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Underbart initiativ! Kommer att kika in här varje dag och är mest intresserad av den synth, new wave, ska och powerpop jag tror mig veta att du sitter på :-)

Tiramisioux sa...

Ah, kul! Den kommande veckan blir det Commando M. Pigg-tema. :)

Anonym sa...

Tack för svenska punk & informationer ;)
Hälsingar från Tyskland!

Anonym sa...

Mycket bra intitativ, indeed! :)
Om man får önska skivor så vore Ståålfågels första lp jättekul att ha i digitalt format. Hittade den i grymt fint skick på vinyl för ett tag sedan, och blev mycket förtjust i den. Vore härligt att kunna lägga in den på mp3-spelaren för de långa tåg/bussresorna. :)

Tack och bock, i alla fall, och kör på! :) Ser fram emot en massa mer bra musik. :)

Anonym sa...

ja' har en hel del gammal svensk punk/new wave på MP3, e' ru intresserad av vad så skriv en rad till: punxinparkas@hotmail.com

Carl B Rex (tidigare medlem i A.P.A)